W czerwcu zakończyła się pierwsza edycja polsko-argentyńskiej wymiany uczniowskiej, realizowanej pod egidą Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Nowym Tomyślu. Projekt pod nazwą INTERUS, który powstał we wrześniu 2022r. zakłada dalekosiężną współpracę Zespołu Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu i IPEM 277 w Marcos Juárez w prowincji Kordoba w Argentynie.
Celem współpracy jest nawiązanie stałych relacji wymiany szkolnej, w tym realizowanie wspólnych projektów i wirtualnych spotkań. Projekt koordynują: Izabela Putz (MiPBP), Cristián Beltran (IPEM 277) oraz Magdalena Miś-Herbeć i Agata Sadowska (ZSnr1). W ramach tego interesującego projektu od września, raz w miesiącu, odbywały się wspólne lekcje tematyczne tyczące ważnych zagadnień globalnych, z naciskiem na specyfikę naszych krajów, z zakresu m.in. ochrony środowiska, praw człowieka, ekonomii, historii i literatury. Podczas jednej z lekcji uczniowie z obu krajów opowiadali o zagrożeniach naturalnych oraz o środkach przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w Polsce i Argentynie. Innym razem prezentowali gospodarcze zasoby swoich krajów, rozmawiali o pozycji walut, inflacji, bezrobociu i wpływie wojny w Ukrainie na sytuację społeczno-gospodarczą w Polsce i Argentynie. Rozmawiali też o systemach totalitarnych w historii swoich krajów. Młodzi Argentyńczycy dowiedzieli się jak wyglądało życie w komunistycznej Polsce, a młodzież z nowotomyskiego Kopernika poznała argentyńska rzeczywistość w czasach Brudnej Wojny w Argentynie.
Tematem majowego spotkania była szeroko rozumiana kultura obydwu krajów. Młodzież przygotowała prezentacje i opowiadała o tych najważniejszych i tych trochę mniej znanych postaciach ze świata literatury, malarstwa, muzyki czy filmu. Na zakończenie spotkania uczniowie obu szkół pokazali swoje wokalne talenty. Wykonane piosenki spotkały się z zasłużonym aplauzem, bądź co bądź nie na co dzień śpiewa się na żywo dla rówieśników z drugiego końca świata.
Tegoroczna wymiana zakończyła się czerwcowymi recytacjami wierszy uznanych polskich i argentyńskich poetów. Obie strony mogły wysłuchać poezji w oryginale i wspomóc się przygotowanymi tłumaczeniami na język angielski.
Ogromne brawa dla uczniów obu szkół za odwagę, otwartość, gotowość do prowadzenia dyskusji oraz ogromne zaangażowanie się w przygotowanie bardzo wartościowych prezentacji, które dla drugiej strony są bezcennym materiałem dydaktycznym i poglądowym, lekcją niemal na żywo z rówieśnikami z dwóch różnych półkul świata.
Z pewnością wymiana uczniowska między tak odległymi krajami i kulturami to niezwykłe doświadczenie dla nas wszystkich, zarówno młodzieży, jak i dorosłych, biorących udział w projekcie. Celem współpracy jest nawiązanie stałych relacji wymiany szkolnej, w tym realizowanie wspólnych projektów i wirtualnych spotkań. Istotą jest wzajemne poznanie realiów obu krajów, a w przyszłości projekt być może obejmie również wymianę, osobistą i naukową, między uczniami i nauczycielami z obu szkół. – mówi Izabela Putz, organizatorka współpracy, koordynatorka projektu z ramienia nowotomyskiej biblioteki.
Świetny artykuł. Byłem zachwycony, że wyszukałem to miejsce . Wielu osobom wydaje się, że mają odpowiednią wiedzę na ten temat, ale zazwyczaj tak nie jest. Stąd też moje pozytywne zaskoczenie. Chcę wyrazić uznanie za Twój trud. Koniecznie będę rekomendował to miejsce i częściej tu zaglądał, żeby przejrzeć nowe rzeczy.